Le château de Montségur

Sur demande toute l année

Le château de Montségur

La montagne sacrée, au gîte sûr, Montségur. Du haut de son Pog, le château se découpe sur la toile de fond du catharisme.

Il veille sur toutes les vallées, tous les plateaux, et les plaines du Pays d’Olmes. De partout nous apercevons cette citadelle qui fut un des derniers refuges de la pensée cathare.

Possibilité d’organiser cette randonnée pour des groupes de plus de 3 personnes sur demande en dehors des dates prévues.

Le château de Montségur

The sacred mountain, in a safe inn, Montségur. On the heights of its ‘pog’, the castle stands out at the background of Catharism. It watches over all the valleys, plateaus and planes of the Pays d’Olmes (Land of the Olmes). This citadel is visible from all sides, and constituted one of the last refuges of the Cathar faith. On demand, it is possible to organise this hike for groups over 3 persons beyond the scheduled dates.

• Accommodations : In gites
  • Saddlery : Riding saddles of type TH Grand Confort with saddlebags

Dans la vallée de l’Hers, une petite rivière à l’eau limpide nous guidera jusqu’à la pause pique-nique. Le sentier pavé nous conduira jusqu’aux premiers contreforts Pyrénéens à travers des forêts de feuillus. Nous finirons notre ascension au pied de la citadelle, et le soir nous serons hébergés au village dans un petit gîte montagnard très typique.

2ème jour :

Nous regagnerons au fond de la vallée jusqu’à la célèbre fontaine de Fontestorbes, source intermittente unique en Europe qui s’arrête et repart toutes les vingt minutes dès la fonte des neiges. Nous cheminerons le long d’un sentier ombragé, bercés par le bruit des cascades avant de rejoindre le château ancestral de Léran.

Departs around 9 o’clock in the morning, arriving at inns around 5 0’clock in the evening.

Down in the Hers valley, we will be guided by this crystal clear stream until it is time for a picnic. A paved pathway will lead us to the first foothills of the Pyrenees, straight through the green forests. We will finish our ascent at the foot of the citadel, but we will spend the night in the village inn, in a very characteristic mountain inn.

We will return to the lower part of the valley until we reach the famous source of Fontestorbes, an intermittent source which unique in Europe. It stops and starts every twenty minutes as soon as snow is melting. We travel along the shadowy path, soothed by the sound of the currents, and eventually arrive at the ancestral castle of Léran.